lopendstilstaan » inspirajohn » CONTACT? | Verbindend communiceren

CONTACT? | Verbindend communiceren

Gepubliceerd op 17 mei 2019 18:41

Communicatie, blijft interessant. Ik kom het nog veel tegen bij teams. Dat op de post-its 'communicatie' wordt geschreven als datgene waar men tegenaan loopt en waar winst in kan worden behaald. Met dan nog heel veel andere communicatie gerelateerde items zoals grenzen aangeven, zeggen waar het op staat, luisteren, open staan voor andermans mening, verbinding. complimenten durven geven en ontvangen en nog veel meer. Iedere keer weer komt dit naar boven. Met wat voor team of branche ik ook werk. Het blijkt nogal lastig te zijn om 'goed' te communiceren met jezelf, de ander en je omgeving.

 

Ik vind het leuk om op een speelse, ervarend lerende wijze bloot te leggen hoe er gecommuniceerd wordt binnen een team. Wat ze precies doen en zeggen, zowel verbaal als non-verbaal. Dat ze met name ook het effect van hun communicatie in het hier en nu direct kunnen voelen en zien. Het standaard verhaal van wat communicatie is weet men inmiddels wel. Over een zender, ontvanger, boodschap en vooral ook ruis. Mijn ervaring is dat al die bekende trucjes, regeltjes en methodieken niet altijd meer werken in de praktijk. Zelf vind ik communicatie inmiddels een wat wetenschappelijke, klinische term. Het neigt veelal naar 'als je het zo doet, dan werkt het'. Niet dus. En dan verbinden. Zo'n prachtig modieus 'next level' communicatie kreet. Ik vind wat wollig. Ik moet dan altijd denken aan 'verbinden doen ze in het ziekenhuis'. Ik wil liever niet verbonden worden. Maar goed laat ik ze aan elkaar koppelen 'verbindend communiceren'. En laten we 'old school' gaan met portofoons, of beter gezegd Walkie (!) Talkies. Communicatie en verbinding letterlijk ervaren. Volgens mij is die bewustwording de eerste stap naar het voortaan anders gaan doen. En vooral ook plezier beleven aan het doen van de opdracht.

 

Over de werkvorm ...

 

Ik zet twee teams in aparte ruimtes neer. Zo mogen elkaar niet zien! Met behulp portofoons mogen ze dan iets (een nietszeggende tekening) zenden naar de ontvangers. Eerst eenzijdig. De ene partij mag alleen maar zenden, instructies geven. De ander mag alleen maar luisteren, dus niks terugvragen. Altijd een uitdaging. Daarna doen we de oefening nog een keer. Nu tweezijdig (er mag wederzijds gesproken worden) en met een nieuwe tekening uiteraard. Na iedere ronde bekijken we in hoeverre de ontvangers de oorspronkelijke tekening hebben kunnen tekenen. Daar reflecteren we op. Wat ging goed? Wat kan beter? Bij de oefeningen zorg ik ervoor dat iedereen actief betrokken is. Iedereen geeft een keer instructies door de portofoon, observeert en geeft feedback. Waarbij ik ze uitnodig om vooral mindful te zijn. Wat ervaar je in jezelf? Hoe reageer je daarop? Hoe herken je dit binnen het team?

 

7 stappen om echt contact te maken ...

De portofoon is een prachtige metafoor voor hoe je in verbinding een boodschap kan overbrengen aan de ander. Door echt in contact te zijn met jezelf ,de ander en je omgeving.

 

  1. Zorg voor voldoende energie. De portofoon moet opgeladen zijn. Net als bij mensen. Als je lekker in je energie zit, is de communicatie gewoon anders. Dus hoe kan jij je positief opladen voordat je in gesprek gaat? Of misschien het gesprek uitstellen naar een beter moment.
  2. Zelfde golflengte. Als de een op kanaal 1 staat en de ander op 2 komt de boodschap niet door. Stem dus af op elkaar, vind iets gemeenschappelijks. Voel ook wanneer je niet op dezelfde frequentie zit. Durf dan uit te spreken wat jij ervaart in het contact met de ander.
  3. Contact maken. Eerst het knopje indrukken dan praten. Kijk de ander aan, maak oogcontact, zeg je naam, draai je lichaam naar de ander toe. Dan pas praten. Waarbij je verhaal delen, je kwetsbaar opstellen een natuurlijke verbinding van hart tot hart tot stand kan brengen.
  4. Juiste afstand. Mijn portofoons hebben een bereik van 5 km. Is de afstand groter, helaas. Zit je te dicht op iemands huid, dan kan je over zijn grens heengaan. Houd voldoende afstand.
  5. Volume. De grap van portofoons is dat je niet hoeft te schreeuwen. Je kan het volume regelen, zodat het prettig aanhoort. Doe dat ook in real life. Ga daar mee spelen. Ga eens spelen met je volume en ervaar het effect op jou en de ander.
  6. Praten & Luisteren. De één drukt knopje in en praat. De ander luistert. Tegelijkertijd knopjes in drukken en praten geeft altijd ruis. En stress! Dus heel basic, laat elkaar uitpraten. Ervaar wat de boodschap van je zender met je doet. Neem dat mee in je reactie.
  7. Signaal terug. Check of de ander het begrepen heeft. Vertel elkaar wat gecommuniceerd is. Maak daar goede, duidelijke afspraken over.Het gebeurt maar al te vaak dat de ander gaat interpreteren en gaat invullen. En dat klopt niet altijd.

 

Wat mij betreft zijn deze punten belangrijke voorwaarden voor de 3 V's binnen een team: vertrouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid. Daarmee nodig ik ze ook uit om op eigen wijze een vertaling te maken van deze punten naar hun eigen context, doelen en aandachtspunten. En om dat lijstje ter herinnering symbolisch op de koelkast te plakken.

 

#over #overensluit

 

buen camino,

 


«   »